Press "Enter" to skip to content

Haosul guvernării PSD continuă. ANAF scoate de pe piață 980 de companii, printr-un Ordin imposibil de aplicat

Conform informațiilor PSNews, scoaterea în afara jocului a celor 980 de companii care nu dețin depozite proprii sau închiriate va face ca piața distribuției de produse petroliere din România să fie controlată de cinci mari companii, ce dețin depozite proprii, dintre care trei sunt producătoare și distribuitoare, iar alte două se ocupă doar de distribuție.

Astfel, OMV Petrom, Rompetrol și Lukoil sunt cele trei companii care produc și distribuie produse petroliere, la care se adaaugă distribuitorii Oscar Downstream și compania ungurească MOL.

Trebuie menționat că micii distribuitori, ce nu dețin depozite proprii sau închiriate, reprezentau un lanț esențial pentru distribuția produselor petroliere în zonele rurale, ajutând fermierii și producătorii agricoli locali la achiziția de motorină, inclusiv cu discounturi la preț și finanțare până la primirea subvenției pe producția agricolă.

Nu lipsit de semnificație este faptul că toți cei cinci giganți care vor controla piața, dacă Ordinul ANAF va fi pus în aplicare, sunt direct legați de producătorii de produse petroliere din EST: OMV Petrol, via OMV, care are strânse relații cu Gazpromul rusesc, Lukoil este companie rusească, iar Rompetrol este deținută de KazMunaiGaz din Kazahstan. În ceea ce privește cele două companii care distribuie produse petroliere, MOL distribuie, de asemenea produsele petroliere ale gigantului rus Gazprom, în timp ce Oscar Downstream face distribuție în numele Vitol.


Conform OPANAF nr. 3236/2018, operatorii economici care în acest moment își desfășoară activitatea de comercializare a produselor energetice pe baza atestatelor fără depozitare sunt obligați ca în termen de 19 zile de la publicarea ordinului în Monitorul Oficial, adică până pe 16 ianuarie 2019, să construiască depozite pentru continuarea activității lor sau să închirieze și să doteze spațiile de depozitare închiriate pentru a corespunde cu cerințele Ordinului menționat.

Acest lucru este imposibil de realizat în termen atât de scurt, fapt ce va duce la încetarea activității acestor operatori economici, urmând un val de insolvențe în rândul operatorilor din domeniu, se arată într-un memoriu semnat de 10 companii.

Astfel, cele 10 companii, cu o cifră de afaceri însumată de peste 4,4 miliarde lei și având împreună mai mult de 800 de angajați, au semnat un memoriu în care avansează propuneri pentru anularea sau modificarea OPANAF nr. 3236/2018.

”Având în vedere că regulile în vigoare permit ca orice produs energetic accizabil să fie pus în liberă circulație NUMAI și NUMAI după plata accizei și a TVA-ului aferent la buegetul statului, iar scopul declarat al OPANAF nr. 3236/2018 este combaterea evaziunii fiscale în domeniul comercializării produselor energetice, considerăm că OPANAF nr. 3236/2018 impune condiții excesive și nu își va atinge niciodată în mod eficient scopul declarat”, se arată în memoriu.

În plus, ”motivele expuse în Referatul de aprobare publicat pe site-ului ANAF pe 20 decembrie 2018 nu justifică măsurile care în realitate INTERZIC continuarea activității de către cele 980 de companii deținătoare de atestate de comercializare fără depozitare care vor fi nevoite să își oprească activitatea după 31 ianuarie 2019.

Aceste companii au zeci de angajați fiecare, au linii de credit de la bănci care vor fi blocate în cazul intrării în vigoare a acestui Ordin și vor fi declarate ca și credite neperformante, generând un risc sistemic suplimentar în sistemul bancar românesc”, se mai precizează în memoriu.

”Conform Referatului de aprobare publicat pe site-ul ANAF-ului spațiile de depozitare pot fi folosite pentru a institui măsurile asiguratorii pentru recuperarea eventualelor prejudicii față de bugetul statului.

În realitate însă, deținerea cu orice titlu a acestor spații nu prezintă o garanție de recuperare a prejudiciului pentru stat deoarece aceste spații pot fi închiriate de către agenții economici și atunci ANAF nu are cum să instituie măsuri asiguratorii asupra lor, sau chiar dacă unii operatori economici sunt proprietarii spațiilor de depozitare acestea pot fi gajate în favoarea unor instituții financiare ca și garanție pentru liniile de finanțare – lucru foarte des întâlnit în acest domeniu – astfel încât nu pot fi instituite măsurile asiguratorii propuse.

Nici logica comercială nu justifică construcția sau închirierea spațiilor de depozitare, întrucât mai mulți operatori economici își desfășoară activitatea de comercializare a produselor energetice livrând aceste produse din mai multe depozite, localizate în județe diferite.

Unii operatori în cadrul activității livrează combustibil din 10-15 depozite, aparținând companiilor precum OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și/sau MOL.

Conform acestui ordin toate aceste companii sunt obligate să construiască sau să închirieze lângă fiecare depozit al producătorilor menționați încă un depozit propriu,

Pe lângă faptul că costurile cu construcția unui depozit depășesc suma de 2 milioane EURO, iar perioada de construcție împreună cu obținerea tuturor autorizațiilor depășește 2 ani”, arată companiile menționate.

”Bineînțeles că realizarea acestor investiții, chiar dacă ea ar fi fost posibilă, ar însemna creșterea costurilor care inevitabil ar duce la creșterea prețurilor în piață.

În același timp, în România nu există suficiente depozite care pot fi închiriate de cei care își doresc acest lucru. Singura companie de stat, care deține spațiile de depozitare pentru produsele petroliere – Oil Terminal SA Constanța – nu are rezervoarele disponibile care să poată fi oferite spre închiriere.

Doar o singură companie care activează în această piață are rezervor închiriat la Oil Terminal, toate celelalte cereri de închiriere au rămas fără soluționare pozitivă.

Mai mult, chiar compania Oil Terminal SA a informat acționarii și investitorii de pe piața de capital că, începând cu data de 1 februarie 2019, activitatea de încărcare a autocisternelor cu motorină în depozitele sale se va reduce substanțial, astfel că cifra de afaceri se va diminua cu 3-4%”, își fundamentează companiile vizate solicitarea de modificare sau anulare a Ordinului.

”Faptul că OPANAF nr. 3236/2018 nu este un document venit să reglementeze piața de produse energetice este demonstrat și de numărul foarte mare de plângeri prealabile – peste 170 – formulate împotriva OPANAF nr. 1960/2018, prevederile acestui ordin regăsindu-se în proporție de 90 % și în OPANAF nr. 3236/2018.

Mai mult, în întâmpinările făcute de ANAF la cererile de suspendare a OPANAF nr. 1960/2018, ANAF recunoaște că în perioada 2016-2017 au fost verificate un număr de 119 societăți și prejudiciul estimat a fost de numai 6.646.832 lei!

După toate plângerile prealabile depuse, ANAF, în loc să încerce să aibă un dialog cu companiile care activează în această piață, a decis să blocheze activitatea lor prin publicarea noului Ordin.

Menționăm că, după publicarea Ordinului nou au fost înregistrate pe portalul instanțelor de judecată mai multe cereri de suspendare a aplicării ordinului, una dintre cereri este depusă de compania MOL România, care este foarte puțin probabil a fi suspectată de evaziune fiscală.

Considerăm că prevederile OPANAF nr. 3236/2018, dacă rămân în vigoare, vor avea ca efect imediat restrângerea concurenței pe piață, prin eliminarea celor 980 de companii, rămânând cele 5-6 companii care domină piața de retail și care astfel vor domina și piața de angro.

Aceleași îngrijorări au fost exprimate și de Consiliul Concurentei și comunicate către ANAF prin Adresa înregistrată cu nr. RG-12915 / 01.10.2018, așa cum este consemnat în Adresa nr. 14.162/31.10.2018 emisă de Consiliul Concurenței către Unicom Holding SA”, acuză companiile care comercializează produse energetice.

Sursa: psnews.ro

Lasă un comentariu
22 Shares
Mission News Theme by Compete Themes.
error: